gamedevcenter bbs
Syyskuu 23, 2017, 04:45:42 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tervemenoa pelinkehitykseen Hymyilee
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Apua dorffortlike ikuisuusprojektin ideoitiin  (Luettu 3061 kertaa)
Kauko
Ylläpitäjä
Aloittelija
*****
Viestejä: 82



« : Maaliskuu 03, 2012, 10:10:03 »

Olen pitkään haaveillut ikuisuusprojektista, jonka tavoitteena olisi Dwarf Fortressin kaltainen peli. Nyt sain vihdoin projektin aloitettua. Lähden liikkeelle ihan geneerisistä asioista, tarkoituksena olisi koittaa pitää tahti verkkaisena, jotta jaksaisin keskittyä hyvän koodin tuottamiseen.

Lopullinen peli-idea minulta vielä puuttuu - en ole päättänyt vielä tarinaa, enkä tarkkaa mekaniikkaa.

Tarkoituksena olisi siis tehdä top-down, tilegrafiikoilla toteutettu mikromanagerointipeli. Tällaisia pelejä on useita, tässä on esimerkiksi muutamia jotka ovat erittäin samankaltaisia, mutta joissa on hyvin erilaiset mekaniikat:

Dwarf Fortress - yksiköitä ei voi käskyttää valitsemalla ja klikkaamalla, vaan hallitsemalla yksittäisen yksikön työtehtäviä (pitkä lista työtehtäviä, jotka on joko valittu tai ei). Pelaaja antaa komentoja esim. kaivaa tunneleita ja rakentaa työpisteitä. Työpisteille voi myös määrittää, ketkä kääpiöistä saavat kyseistä työpistettä käyttää.

Evil Genius - taaskaan yksiköitä ei voi käskyttää (pl. henchmenit). Yksiköillä on tyyppi (basic worker, valet, mechanic), ja tyypistä riippuu mitä tehtäviä yksittäinen työntekijä tekee. Pelaaja antaa komentoja tunneleiden kaivamiselle, mutta kun tila on raivattu pelaaja itse rakentaa huoneen (valitse menusta, point&click). Pelaaja myös antaa komennon rakentaa huoneisiin tiettyjä tavaroita, tietyille paikoille. Yksiköt käyttävät näitä tavaroita tyypistään riippuen (tietyt tyypit käyttävät tiettyjä tavaroita). Eroaa siis DF:stä siinä, että yksittäistä yksikköä ei ohjailla (yleensä..), vaan yksiköt toimivat itsenäisesti, tyypilleen ominaisesti

Anno 2070 - Yksittäisiä yksiköitä ei pelissä mallinneta, vaan populaatio vaikuttaa vaatimuksiin. Pelaaja rakentaa tuotantoketjuja (rautakaivos -> terästehdas -> työkalutehdas), joista saatuja tuotteita käytetään pitämään populaatio iloisena ja kasvattamaan sitä. Myös Sim Cityt noudattavat tätä kaavaa.

Näistä mieluisin mekaniikka on itselle ehkä Evil Geniuksessa käytetty, joka eroaa DF:stä lähinnä siten, että yksittäisiä yksiköitä ei tarvitse mikromanageroida. Yksiköiden hallitseminen on DF:ssä ok niin kauan, että kääpiöitä alkaa olemaan +150 (minmaxaajana haluan aina optimoida tehtävänjaot joka muuttoaallon jälkeen).

Taustatarinan suhteen minulla kyllä ei ole ideoita. Tarinan pitäisi selittää, miksi joukko tyyppejä on yhtäkkiä keskenään jossain (DF: uusi siirtokunta), miksi paikkaan tulee lisää tyyppejä, miksi voi rakentaa maan alle ja päälle (haluan että pelissä voi rakennella tunneleita ja muuta), miksi ympäristössä on erilaisia elukoita (kilttejä, vaarallisia, jokapäiväisiä ja harvinaisia). DF:n teema on niin hyvä, koska fantasia mahdollistaa kaikenlaista, ja kääpiöt ovat vaan helvetin hauskoja.

Olen pyöritellyt päässäni falloutin tyyppistä post-apokalyptista teemaa, zombieita, robottivallankumousta, uusien planeettojen asuttamista, hobitteja.. mutta mikään ei jotenkin ole vielä aiheuttanut oikeasti hyviä fiiliksiä. Tulisiko teillä mitään mieleen? Saa ehdottaa myös noita mitkä tuossa (ikäänkuin) teilasin, plussaa jos jaksaa vähän pitchata Hymyilee leveästi
tallennettu
NoXiouS
Beyond Godlike
Ylläpitäjä
Superaktiivinen keskustelija
*****
Viestejä: 1348



WWW
« Vastaus #1 : Huhtikuu 12, 2012, 12:31:34 »

Näin äkkiseltään tuli kakski ideaa:

Post-apocalypse / Space-travel tms. tyylinen ratkasu että heräät yksin jostaki deep-sleep kammiosta, kaikki oviaukot on sortunu umpeen, pitää ruveta kaivaan tietä eteenpäin, voit sitte herätellä kavereita avuksi kaivamaan ja myöhemmin duunaan muuta.

Muumio/Lich -tyylinen ratkasu, elät "rinnakkain" elävien kanssa, mutta et voi interaktioida elävien kans muuten ku kaivamalla todellisuuteen reikiä, lisää populaa saa kun istuttaa vaikka hyppykupan johonki elävään, näitä erityylisiä eläviä voi sitten käyttää kehittelemään parempia pöpöjä jne.
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!