gamedevcenter bbs
Toukokuu 29, 2017, 02:00:18 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tervemenoa pelinkehitykseen Hymyilee
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Post mortemit  (Luettu 2346 kertaa)
therauli
Stage
Aloittelija
****
Viestejä: 23



« : Marraskuu 23, 2011, 01:09:48 »

Hei

Tänneppä syysjamien projektien post mortemit. Kummitusradion ohjelmointiaiheinen pm on täällä http://sidelineshouting.blogspot.com/2011/11/stage-game-jam-post-mortem.html ja siellä lupailtiin design pm:ää myöhemmin.

Tässäpä Librarian tiimin pm:

Kirjoitan tässä nyt omasta puolestani. Jos Riku haluaa lisätä jotain niin lisää ihmeessä Hymyilee

Kyse on siis tästä pelistä: http://bbs.gamedevcenter.org/index.php?topic=136.msg624#msg624

Osallistuin perjantai-iltana jameihin irkitse tietotekniikan osaston pikkujouluista. Verrattuna GGJ:hin irc-raportointi oli paljon vähäisempää. Kun aihe julkaistiin mieleen heti tuli tuo xkcd-sarjis mitä projektin kuvauksessa mainitsinkin. Mieleen tuli joku nopeatempoinen japanialaishenkinen peli kuten esim Warioware smooth moves. Illan kuluessa idea ei sen enempää tarkentunut vaan ajatukset liihottelivat pikkujouluisissa tunnelmissa.

Lauantaiaamuna heräsin pirteänä, pakkasin reppuuni läppärin, nauhurin, piirtopöydän ja hieman evästä. Jamipaikalle oli  saapunut samoihin aikoihin Riku. Esitin idean ja Riku suostui piirtämään graffat peliin. Kirjastossa istuskellessä pelin tapahtumapaikaksi valikoitui yllättäen kirjasto. Pelissä piti ohjata kirjastonhoitajan apulaista, jolle ilkeä kirjastonhoitaja huutelee kylmää/kuumaa -ohjeita.

Koska koodasin pelin yksin päätin käyttää Pythonia ja Cocos2d-kirjastoa, koska ne olivat minulle tutuimpia. Äänet nauhoitettiin zoomin h4n nauhurilla ja AKG:n D5s-mikillä. Graffat piirrettiin gimpillä ja piirtopöydällä. Musat Riku teki jollain ps1:n pelillä.
Projekti eteni aika suoraviivaisesti. Koodi ja graffat edistyivät käsikädessä. Viimeiseksi tehtiin äänet ja musat.

Kaikenkaikkiaan projekti oli onnistunut. Peliin saatiin jotakuinkin kaikki ominaisuudet mitä alunperin ajattelinkin. Pelistä ei ehkä tullut niin vauhdikasta kuin ajattelin. Kaikenlainen hienosäätö (kuten level design Hymyilee) jäi puuttumaan. Pari ikävää bugia peliin jäi kuten vaikka se, että hahmolla voi kävellä pois ruudusta. Ehkä häiritsevin juttu oli pelaajan spriten piirtyminen kirjahyllyjen ali. Keksin liian myöhään miten sen olisi voinut korjata enkä uskaltanut enää sunnuntaina päivällä alkaa tekemään isoja muutoksia.

Kiitoksia vielä kerran jamien järjestäjille! Kivaa oli.
tallennettu

Kauas on pitkä matka
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!